وبلاگ محمد حسن زاده (3)

به وبلاگ بنده خوش آمدید

وبلاگ محمد حسن زاده (3)

به وبلاگ بنده خوش آمدید

در این وبلاگ مطالبی که ارائه می‌شود جنبه عمومی داشته و فرد خاصی مد نظر نیست. امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد توجه واقع شود.

پیوندها

آزمون وضعیت رابطه

سه شنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۵۸ ب.ظ

بسیاری از زوجها خیلی دیر متوجه گرفتاریها و مشکلات زندگیشان می شوند. اینقدر دیر که گاهی اوقات کار از کار گذشته است . برای توجیه این بی دقتی هم دلایل زیادی دارند که اکثراً ناخواسته بوده است .

بهتر است حداکثر هر 6 ماه یکبار ، زمانی را صرف کنید و به رابطه با همسرتان فکر کنید. البته اگر زمانهای کوتاه تری را در نظر بگیرید ، به عنوان مثال هر دو ماه یکبار، میتوانید قضاوتی دقیقتر در مورد زندگی مشترکتان داشته باشید. استفاده از پرسشنامه های مناسب و تست ها و آزمون ها در این مواقع می تواند کمک خوبی برای تشخیص مشکلات احتمالی باشد. آزمون زیر می تواند در این زمینه به شما کمک کند. قبل از پاسخگویی به آزمون بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

* برای پاسخ گویی دقیق بهتر است مدت زمان مشخصی را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال با توجه به اتفاقاتی که در طی 6 ماه گذشته برایتان اتفاق افتاده آزمون را پر کنید.

* آزمون را در زمان عصبانیت و بعد از مشاجرات با همسرتان پر نکنید. اگر دیشب سالگرد ازدواجتان بوده و شب بسیار خوشی را گذرانده اید، بهتر است آزمون را پر نکنید. به صورت کلی یادتان باشد، در زمان عصبانیت زیاد و یا خوشحالی زیاد قضاوت ما دقیق نبوده و معمولاً دچار سوگیری است .

* اگر صبح قبل از آنکه روز جدیدی را شروع کنید ، آزمون را پر کنید ، بهتر است . بعد از یک استراحت خوب و قبل از پیش آمدن اتفاقات تازه ، ذهن می تواند بی طرفانه تر قضاوت کند.

آزمون پیشنهادی برای تشخیص کیفیت زندگی مشترکتان

 

همیشه

اغلب

گاهی

کم

خیر

تصمیم گیری

1- با هم اختلاف نظر داریم .

2- همسرم عصبانی می شود.

3- من عصبانی می شوم .

4- تسلیم می شوم .

5- همسرم تسلیم می شود.

6- من حرفم را به کرسی می نشانم .

7- او حرفش را به کرسی می نشاند.

8- از تصمیم گیری می گذریم.

9- احساساتم جریحه دار می شود.

10 احساسات شوهرم جریحه دار میشود.

 

 

 

 

 

امور مالی

11- همسرم ولخرجی می کند.

12- همسرم خسیس است.

13- همسرم از خرج کردن من ناراحت است.

14- برنامه خاصی برای خرج ماهانه نداریم.

15- درباره پس انداز توافقی نداریم .

16- نمی فهمم که پولهایمان چه طور خرج می شود.

17- همسرم مخارجش را از من پنهان نگه می دارد.

18 در تغیین اولویت ها توافق نداریم .

19- نظرات من در خارج خانه اعمال نمی شود.

 

 

 

 

 

اوقات فراغت

20- به اندازه کافی اوقات فراغت مشترک نداریم.

21- همسرم بیشتر به سرگرمی ها ی خودش علاقه دارد.

22- همسرم از صرف وقت با من لذت نمی برد.

23- به برنامه هایی می پردازیم که من علاقه ندارم.

24- همسرم تعادلی در کار و تفریحش ندارد.

25- با همسرم درباره معنای خوش بودن اختلاف داریم

 

 

 

 

 

مسائل روانی

26- احساس میکنم نمی توانم مسائلم را با همسرم در میان بگذارم.

27- برایم مشکل است احساساتم را با همسرم در میان بگذارم .

28- نمی توانم خواسته ام را ابراز کنم .

29- حرفهای همسرم را باور نمیکنم .

30- می ترسم همسرم از شنیدن حرفهای من ناراحت شود.

31- همسرم حرفهای من را جدی نمی گیرد.

32- همسرم با من بد حرف میزند.

33- همسرم مایل نیست از خواسته های من مطلع شود.

34- می ترسم اگر اسرارم را با همسرم در میان بگذارم از آن بر ضد خود من استفاده کند.

35- اگر احساساتم را بروز دهم حتما بعدا پشیمان می شوم.

 

 

 

 

 

 بعد از پر کردن آزمون ، به پاسخ هایتان به ترتیب زیر نمره دهید:

همیشه: 4 ، اغلب: 3 ، گاهی اوقات: 2 ، به ندرت1 ، خیر: 0

اگر جمع نمرات شما بیشتر از 70 است یعنی برای بیش از نیمی از عبارات گزینه همیشه را انتخاب کرده اید، لازم است کمی تامل کنید. البته خیلی سریع ناامید نشوید و فکر نکنید که از اول انتخابتان در زندگی مشترک غلط بوده است، چرا که این موضوع می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد . گاهی اوقات بدبینی ما اوضاع را خیلی بدتر از آنچه هست نشان می دهد.

اگر شما و همسرتان هر دو این آزمون را پر کنید، آن وقت قضاوت دقیقتری خواهید داشت. اگر پاسخهایتان با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارد، احتمال وجود دارد خطاهای شناختی در یکی از شما زیاد است.در عین حال که گاهی اوقات فشار زندگی مثل استرس های شغلی و یا ابتلا به بیماری می تواند باعث تغییر در روحیه ما و نحوه پاسخگویی شود. اگر مبتلا به افسردگی هستید یادتان باشد که در این شرایط بالا بودن نمره به دست آمده اتفاق عجیبی نیست.

اگر نمرات بالا تنها مربوط به یکی از بخش هاست و در دیگر موارد نمراتتان متوسط و یا رو به پایین است ، احتمالاً خودتان و همسرتان می توانید مشکل پیش آمده را برطرف کنید. اما اگر در همه بخش ها نمره بالا است، به ویژه اگر بالای 100 است، بهتر است به مشاور مراجعه کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۰۶
محمد حسن زاده